14.12.2009

Rök i luften Savua ilmassa


Jag har en liten spis i köket, där vi brukar elda.
Den värmer ganska skönt, fastän den e liten...
Den brukar dra ut röken riktigt bra...
men idag blev det rökigt inne då man öppnade luckan :/
Vi har satt ett nät för skorstenen för en vecka sen,
gjorde snabbt en diagnos på att nätet antagligen är stockat...
Ringde till J som bekräftade det hela... jo
det kan bli stockat av allt sot och flagor som blåser upp i draget fr spisen...
Vad i hela friden ska man göra då ??
Jag har en sån höjdskräck så att jag blir yr då jag står på kökspallen och tittar neråt :)
Som tur var att min äldsta son var hemma och han var vänlig och klättrade upp på taket och lyfte upp nätet litet. Jag stod på marken och kände mig yr :)
Han klarade sig både upp och ner utan att trilla ner, som tur var!
Bra att det är ngn nytta av ungdomen också ibland!
Jo jag är nog stolt över min hjälte!!


Minulla on pikkuinen puuhella keittiössä.
Yleensä se vetää ihan hyvin, mutta tänään tuli savua sisään, kun avasin luukun :/
Olemme laittaneet verkon savupiipun ympärille n viikko sitten...
tein siis nopean diagnoosin että verkko on tukossa...
soitin J:lle joka vahvisti asian...
Mutta mitäs sitten??
Minä en voi mennä katolle...
mua huimaa jo kun seison keittiönjakkaralla ja katson alaspäin :)
Onneksi vanhin poikani oli kotona ja hän kävi katolla, putoamatta,
ja raotti verkkoa sen verran että hella rupesi vetämään taas.
Niin että on näistä nuorista jotain hyötyäkin välillä :))
Sanoo ylpeä äiti







5 kommenttia:

  1. Kyllä noista nuorista on apua..aina minäkin niihin turvaudun esim. kaikissa elektroniikka - asioissa:) Mukavaa viikkoa sinulle ja täällä on pinna jo vähän löystynyt:)

    VastaaPoista
  2. Jag längtar så tills vi har fått vår järnspis installerad i köket! Så mysigt att elda i såna och höra knastret... kanske koka lite mat på elden också.

    Vi bor vid en långgrund vik. Där barnen brukar skrinna är det redan bottenfruset :)

    Hoppas du får en riktigt härlig vecka så här inför jul!

    VastaaPoista
  3. Så mysigt med järnspis som värmer så skönt. Jag har många minnen från hur bra den var vid kalla vintrar och när den väl kom igång på morgonen.
    Ja visst är det skönt när man får hem sin hjälte ibland!
    Ha det så skönt vid spisen!

    VastaaPoista
  4. Så mysigt med en sådan spis att elda i! Men det blev lite äventyrligt där med röken och klättrandet! Det gick ju bra i alla fall.
    Ha en bra dag!

    VastaaPoista
  5. Ciao,
    Vi invito a incontrare il mio blog.
    Baci e Buon Natale.

    Hello,
    I invite you to meet my blog.
    Kisses and Merry Christmas.

    VastaaPoista