18.1.2010

Vanlig måndag? Tavallinen maanantai?

Nästan i alla fall....
trodde jag i tills klockan var 15.55
Ska försöka återge storyn ;)
J ( 18 år, min son som jag lärt köra ringer ): "Jag har kört i diket i byn!!!!"
Min hjärna går på högvarv, diket i byn - det finns inte många inne i byn.
J: "Jag har småpojkarna med, men de e ok alla tre!!!!"
Jag är mållös ännu, tre småpojkar?? Varifrån har jag fått den tredje ifrån??
Det blåser så därifrån han ringer att jag har svårt att hänga med....
J: "Hallåååååå e du där???"
K: " Jojo jag e här, berätta var ni är?
J: Vi e här på vägen mot simstranden, inget farligt har hänt,
bilen bara snurra runt, jag kunde inte göra ngt...
Då fattar jag också... de är i vår egen lilla pytteby
på en liten väg där det som tur år inte kör så många bilar,
pojkarna är mina egna + en kompis till dem...
K: "Jag ringer till grannen då... han kan säkert få upp er ur diket"
Lägger på luren, ringer grannen som lovar hjälpa.
Det börjar så småningom gå upp för mig vad som hänt!
Ringer tillbaka och försäkrar mig om att alla e ok och motorn e stängd.
Tänk om det på riktigt skulle ha hänt ngt,
om en bil kommit mot då bilen snurrade på vägen??
Åker hemåt och alla e välbehållna hemma då jag kommer hem.
Alla vill tala med mamma om dikeskörningen ...
J lovar sig själv att vara ytterst försiktig i trafiken,
tänker aldrig göra om detta!!!

Mao: små barn, små problem,
stora barn, stora problem!!
Tur i oturen :)


Elin siinä uskossa kunnes puhelin soi klo 15.50.
Yritän kertoa tarinani ;)
J ( 18 v. pojkani jonka olen opettanut ajamaan autolla) " Olen ajanut ojaan kylällä!!!"
Aivoni yrittävät parhaansa mukaan järjestää tiedon päässäni...
oja kylällä... niitä ei kauhean montaa ole, miten ihmeessä??
J: "Pojat voivat hyvin kaikki kolme!!!!"
Kolme poikaa, minulla on vain kaksi +J, mistäs kolmas???
Ulkona tuulee ja minulla on vaikea kuulla mitä J sanoo...
J " Hallloooooo oletko siellä????"
K: Kyllä olen, kerro nyt vielä mitä on tapahtunut? Missä olette?"
J:" Matkalla uimarannalle, auto lähti pyörimään ja sit seuraavaksi oltiin ojassa"
Aivan meidän pikkukylä, pikkuinen tie, liukas,
minulle valkenee että kolmas poika on kaveri joka on tullut koulun jälkeen meille.
K: " Soitan naapurille, jos hän voisi tulla auttamaan..."
Soitan ja naapuri lupasi lähteä apuun.
Soitan vielä takaisin ja tarkistan että kaikki on ok ja että mottori on sammutettu.
Ajatelkaa jos jotakin olisi tapahtunut, jos olisi tullut toinen auto vastaan,
pojille olisi sattunut jotakin...
Kun tulen kotiin, kaikki on jo kotona,
kaikki haluavat jutella tapahtuneesta,
J vannoi itselleen että tämä ei tule toistumaan!!!

Eli: Pienet lapset pienet huolet,
isot lapset suuret huolet!
Onneksi ei tapahtunut mitään!!!
Onni oli mukana :)

3 kommenttia:

  1. Att vara Mamma är den ständig oro.

    Trafiken är läskig sån tur allt gick bra.
    Ni har kanske så mjuka snö drivor hos er som vi har nu och de gör faktiskt väldig nytta en sån här gång och fungerar som krockkudddar i dikena.

    Kramar!

    VastaaPoista
  2. Tur i oturen att allt gick bra!!

    Ny tävling hos Tant..

    http://uj76.blogspot.com/2010/01/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_19.html

    ..med chans att vinna presentkort från en underbar inredningsbutik!

    Kika gärna in o delta o ha en riktigt braig dag :)

    VastaaPoista
  3. Onneksi ei käynyt pahemmin<3 Olen itse kokenut monesti tuon, että isojen lasten kanssa huolet tulevat suuremmiksi. Usein ilta pimeällä pelottaa, kun lapset ovat autolla liikenteessä. Siinä ei auta kuin laittaa kädet ristiin ja pyytää varjelusta <3

    VastaaPoista