27.1.2010

Rök och storm....Savua ja myrsky

Vilken storm det är!!
Tror inte det blåser mera än 15 m/sek ungefär,
men tillräckligt i alla fall, så att snön yr och vinden viner!
Var sent i Åbo i dag.
Resan hem med bil tog 1 timme och 20 minuter...
det brukar ta 50 min...
bestämde mig för att mina barn behöver sin mor,
så jag kom sakta och säkert...
stannade tom på en busshållplats, för att släppa förbi en bil,
som hände nästan fast i min....
folk kör som d...r
Fixade stallet med dottern i all hast
och tände eld i spisen i köket.
Och det började röka in!!!!
Inte bara lite rök utan det bolmade in rök så fort vinden låg på fr rätt håll...
försökte elda papper en stund men det hjälpte inte!!!
så vad gör en klippsk kvinna ;)
jo hon hämtar en gammal stor kastrull, med lock
OCH tömmer hela den rykande spisen på vedträn...
Dottern var med och hjälpte,
så vi har nog handlingskraft då det gäller...
Så nu borde jag krypa till sängs då...
här är kallt, det luktar rök, trots att vi vädrat...
måste bara skriva av mig en stund, för att lugna ner mig :)
Det blev bara klagande ord och inga bilder idag...
men livet är ju inte alltid så enkelt ;)

Ps: vi har nog elbatterier också...så vi värmer huset med dem nu då ;)


Onpas nyt oikein kunnon talvimyrsky...
Täällä tuulee n 15m/s...ehkä, mutta tuulee etelästä,
ja osuu suoraan meidän taloon, saa voimaa peltojen lyi.
Olin myöhään tänään Turussa,
matka kotiin kesti 1 tunti ja 20 minuuttia,
tavallisesti matkaan mene 50 min...
päätin että lapset tarvitsevat äitinsä ja ajelin todella hiljaa koko matkan.

Kotona teimme sitten iltatallia tyttäreni kanssa
ja tultiin sisälle lämmittämään mökkiä...
mutta savua tuli hellasta yhtä paljon sisäänpäin kuin savupiipun kautta :/
Yritin polttaa paperia, mutta eihän se auttanut!!
Eli mitä tekee toimintaan tottunut äiti silloin?
Juu hän hakee vanhan ison, kannellsen kattilan,
lataa polttopuut siihen ja vie koko savuavan kattilan pihalle...
arvatkaa oliko talo täynnä savua?
Sitten tuuletettiin kunnolla...täällä haisee edelleen savulta,
täällä on kylmä ja minun on pakko kirjoittaa siitä ennekuin menen nukkumaan...
en saa muuten unenpäästä kiinni ;)
Siis tänään vain sanoja ja valituksia, ei kuvia.
Mutta sellaistahan se elämä on...

Ps: Meillä on kyllä sähköpatteritkin jotka saavat nyt lämmittää taloa ;)


2 kommenttia:

  1. Ja usch, alla dagar går det inte som man tänkt sig. Vad bra att du hade dottern till hjälp. Här fortsätter det att blåsa i dag och kallt är det. DEt blev en riktig vinter med både kyla och snö i år.
    Ha en bra dag! Kram Kicki

    VastaaPoista
  2. Ja nu är det trafik kaos även hos oss och det snöar mera i dag och jag har Mannen och dottern ute efter vägarna så man är ju lite orolig.
    Uj uj låter inte kul att det röker in och jag som får sotare i morgon och ska provelda i vår braskamin för första gången...ugha :o( tänk om det ryker in så långt har jag inte tänkt det måst ju bara fungera.
    Hoppas Du kan elda i dag så ni får varm i ert hus!

    Varma snö kramar!!!!

    VastaaPoista