11.10.2009

Ensam hemma....Yksin kotona

Det händer underliga saker i huset då mamma e borta....
Jag fick ett samtal:
Jaa: Hej mamma!
Ma: Hej ungen, hur e det?
Jaa: ...jaaa jag ringer för att det röker fr mikron ( mikrovågsugnen)
Ma: VA SA DU, VARFÖR RÖKER DET FRÅN DEN ... de kan inte röka från den... VA HAR NI GJORT????
Jaa: vi sku poppa poppkorn och så börja det röka.... det kommer svart rök fr den...

Herregud, vad skall jag göra ... e 100 km bort och ungarna hemma med sin storebror som antagligen ligger och sover... Det gick runt i huvudet på mig...

Ma: Du måste dra ut sladden!!! FORT!!!
Jaa: De har jag redan gjort ( svarar med sin lugna röst, han blir bara upprörd av att han tycker att ngn gjort fel till honom- annars e han ständigt cool )
Ma: De va duktigt gjort! Du måste få ut poppcornen också!
Jaa: De har jag också gjort! ( låter nöjd med sig själv :) ) Jag tog upp fönstret och slängde ut dem! Mamma....ska jag ringa brandkåren?
Ma: Slängde du ut dem på gården? ( Funderar på om poppcornen kan antändas ännu ute ....)
Jag tror inte de e så farligt då de e ute ren....
Jaa: men det är SVART RÖK HÄR INNE!!!!
Ma: ( nej hjälp mig till hörnet- de sa alltid min mormor då vi busat med mina sykson då vi varit små) Jaa säg mig nu, brinner det inne??
Jaa: Nej, det gör det inte, men här e lite rökigt!
Ma: men ta upp fönstrena d, alla och ytterdörren och verandadörren med!
Jaa: men det har jag redan gjort!
*****
Samtal med barn e lite jobbiga ibland... storebror, som antagligen höll på att bli rökförgiftad ingrep i detta skede och meddelade per telefon att allt ok men att det luktar " som faan inne"
Varför kunde inte Jaa säga med detsamma att han gjort allt redan, elsladden mm grejjor....

Poppcornen såg jag aldrig av... dem åt Rasta upp före jag kom hem...
Mikron är sotig innnuti och jag får kolla den en annan dag =)
De små raringarna hade också hällt vatten på sin dators tangentbord och ett av mina stora vita ljus är spårlöst försvunna.... det händer underliga saker ja...
På bilderna visar jag Rasta. Han är en Rhodesisk hund, Ridgeback mao, (hårena växer fel väg uppe på hans ryggrad)
Rasta är ett matvrak och tyckte säkert de va smaskigt med flamberade poppcorn...
han är inte så snäll som han ser ut, stjäl mat så mycket han kan, klättrar på köksbänkarna och öpnnar tex brödlådan...

Kotona tapahtuu kummia kun äiti on poissa.
Sain päivällä puhelun:
Jaa: Hei äiti!
Ä: Hei kulta!
Jaa: Soitan koska mikrosta tulee savua
Ä: MITEN NIIN TULEE SAVUA ?? EI SIELTÄ VOI TULLA SAVUA!!! Mitä olette tehneet???
Jaa: meidän pitä popata popkorneja.... ja nyt sieltä tulee savua!
Hyvänen aika, mit' minä teen, olen 100 km päässä enkä millään voi autttaa... Pojhat ovat kotona isoveljensä kanssa - joka tietysti nukkuu...
Ä: vedä nopeasti töpseli seinästä
Jaa: minä vedin sen jo pois seinästä! ( Jaa vastaa rauhallisella äänellä. Hän hermostuu ilm vain jos joku loukkaa häntä)
Ä: Hyvä! Sinun täytyy heittää popkornit ulos sieltä!
Jaa: sen tein jo! Äiti... pitääkö soittaa palokunta paikalle - hän on juuri oppinut koulussa mitä pitää tehdä.
Äiti miettii kuumeisesti voivatko popkornit syttyä ulkona... vai miksi palokunta, palaakohan siellä jossain...
Ä: Jaa nyt kerrot jos siellä palaa sisällä!?!
Jaa: ei täällä pala mutta täällä on ihan musta savu!!
Ä: avatkaa kaikki ovet ja ikkunat niin että saatte raitista ilmaa, niin ja pihalle siitä molemmat!!
Jaa: sen minä tein jo!!
Tässä vaiheessa kuuluu isoveljen ääni. Sanoo että kaikki on ok! Niin siis paitsie että sisällä on kauhea savu...
Miksi Jaa ei voinut heti sanoa että popkornit paloivat ja ne on heitetty pihalle ja että missään ei pala??
Pikku kullannuput olivat lisäksi kataneet vettä tietsikan näppäimistön päälle, iso valkoinen kynttilä on hävinnyt ja tyynyni on poksahtanut - ihan itsestään.
*****

Popkorneja en ehtinyt nähdä, koska Rasta oli syönyt ne.
kuvissa tänään Rasta. Rhodesialainen koira, ridgeback, eli karvat kasvavat väärin päin selkärangan päällä.
Hän ei ole niin kiltti koira kun miltä näyttää, varasta ruokaa minkä kerkee, kiipeilee keittiön tasolla, naarmuttaa sitä ja availee leipälaatikkoa yms kivaa =/






Hyvää alkanutta viikoa kaikille! God fortsättning på veckan till er alla!!

1 kommentti:

  1. Voi mitä kommelluksia, onneksi kaikki päättyi hyvin :) Meillä poika yritti kerran kypsentää kananmunaa mikrossa, tietäähän sen kuinka siinä käy pamaus ja sotkua, sotkua...:)

    VastaaPoista